tisdag 23 februari 2010

Thailand - en sammanfattning

Jag, syster Josefine och systerson Lucas anlände till Phuket, Thailand den 12 februari klockan 08.00. Vi fick stå hur länge som helst i kön till passkontrollen. De var verkligen noggranna. Sedan letade vi rätt på vår buss som skulle ta oss till vårt hotell i Karon. Bussen var en gammal skrutt med kansiga platsgardiner i rött och grön som kunde dras för fönstren om det blev soligt. Resan från flygplatsen till Karon tog 1h och 15 min. Det var hiskliga vägar ibland och jag höll andan mer än en gång. Mycket personal var det på bussen också. en guide från fritdsresor, en asianguide, en busschaufför och en busspojke som gick ut och vinkade och blåste i en pipa när chauffören skulle backa med mera.

När vi kom fram och bussen precis ska svänga in på vår gata. Ser vi två figurer komma gåendes på gatan. Klockan är nu 10. De ser mycket avslappnade ut...när de kommer närmare ser vi att det är mamma och pappa. Göööm er skriker jag över hela bussen...vilket följs av ett fnitter från övriga resänärer. Mamma och pappa verkade vara på väg till stranden så vi tänkte att vi skulle checka in först. När vi kom fram till det tjusiga hotellet, blev vi invisade i ett rum fick en välkomstdrink och skriva på papper. Vårt rum var dock inte klart så vi bytte om lite hastigt på toaletten och begav oss till stranden för att se om mamma och pappa var där. Men stranden var oerhört låååång....så vi tog ett dopp istället och gick sedan tillbaka till hotellet. Där fick vi guidad rundtur på hotellområdet och våra väskor blev fraktade till vårt rum. Rummet var fräscht med två stooora kingsizebäddar. Där låg man som en gud...någon hårt kanske. Vi hade i alla fall bottenplan. Lyckat för Lucas att bara kunna springa ut och sen runt hörnet och vips var en av tre pooler där. Myggigt var det dock att bo så långt ner. Så vi fick allihop några fina bett.

Lucas och Josefine tog ett dopp i poolen och jag gick och försökte vila eftersom världens förkylning bröt ut på planet ner. Typiskt! När eftermiddagen kom och vi försökte packa upp lite såg jag hur pappa passerade utanför vår uteplats. Han gick mot ena poolbaren. Så vi beslutade oss för att hugga honom direkt så vi inte tappade bort dem igen. Så vi kröp och smög längs marken under några palmer vid poolen. Josefine hade videokameran i högsta hugg. Så gick pappa ifrån baren och Lucas och Josefine följde efter. Josefine ropade -Är det gammelgubben??? Pappa började titta sig åt sidorna men J fick ropa igen. Han vände sig då om och Lucas stod alldeles framför honom. Han tittade på Lucas i säkert 2 långa sekunder innan poletten trillade ner...Nääämen va gör duu här sa han. hihi. Samtidigt längst gången kommer mamma. Kramkalas. Sen kunde inte jag hålla mig längre utan hoppar också ut bakom palmen och vrålar Surprise!!! hihi lite chockade tror jag att de blev minsann.
Vi tog det sedan lite lugnt och gick senare ut och kollade oss omkring och åt på Buffalo.
Den 14 februari, pappas födelsedag väcktes vi av mor och far som tyckte att det vara dags att fira pappa. Så det blev hotellfrukost och sedan champagne på rummet. Vi tog sedan en Tuk tuk till Kata och den jättefina stranden där. Där var vi resten av dagen. Vi drack Singha åt melon samt badade och badade och badade. Underbart stället.
På kvällen åt vi på hotellets grillrestaurant. Oxfilé från australien, pommes frites blev det. Lucas åt chokladglass till efterrätt. Vi avslutade kvällen med att jag flätade håret samt att pappa fick sig en massage.
15 februari njöt på stranden nedanför vårt hotell. Ljuvligt. Men rätt mycket vågor och starka strömmar här. Försäljare kryssade mellan solstolarna och försökte sälja allt från lampor till klänningar till panflöjter.
16 februari. Blev en pooldag. Vi hade som sagt tre pooler så det fanns lite att välja på. Lucas gick även och hälsade på i Bamseklubben. Det blev en hit. På kvällen blev det lite shopping på en lokal marknad. Jag tycker dock att allt är dyrare här än när jag var till Hua Hin för några år sedan.

Nu måste jag hämta lillan på dagis så jag fortsätter senare...
Skotta lugnt!

Inga kommentarer: