tisdag 23 februari 2010

Mer Thailand

Nu fortsätter vi med sammanfattningen av resan. Den 17 februari tog vi oss iväg på en utflykt. Vi åkte till Freedom beach. En vit underbar strand dit man bara tar sig med båt. Vi åkte med longtailbåt vilket är mysigt bara det. När vi kom dit blev vi mottagna av en kille som jobbade där. Han visade oss till solstolarna som låg bakom stranden under några palmer. Så ljuvligt. Därefter kom en kvinna med en meny. Vi fick beställa mat och till vilken tid vi ville ha den. Här vid Freedom beach är vattnet väääldigt turkost och rätt klart. Vi testade att snorkla. När jag doppade huvudet under ytan krockade jag genast med en svart och gulrandig fisk. Haha tror ni jag blev nå paff? Det var som att simma i ett ett 28 gradigt jääätteakvarium. Efter några timmar anlände några vänner till Josefine och Lucas. Lucas fick en lekkompis och så även min syster. De föjde även med till vännernas hotell på kvällen. Medans jag och mamma och pappa åkte hem till vårat och avnjöt en köttbit på hotellet.

Den 18 februari tillbringade vi på vår strand i Karon beach. Blev ytterligare lite shopping på kvällen och Lucas hade avslutning med Bamseklubben. Han tog ett jättefint kort tillsammans med Bamse. Vårt hotell var så fint. Varje dag fick vi frukost där det mesta fanns. Ägg, bacon, nudlar, melon, annanas, juicer, bröd, risotto, fil, flingor osv. Lyxigt var också att man varje dag kunde hämta ut handdukar som man fick ta med sig till stranden eller vart man nu skulle. Skönt att slippa släpa på egna sådana. Det fannas även tre poolområden. På området fanns även ett gym, ett spa och en poolbar till varje pool Happy hour varje dag klockan 16. Då samlades vi ofta där innan vi gick och duschade osv... Lucas låg oftast i vattnet från tidigt förmiddag till 18 på kvällarna. Vi hade även tillgång till internet fritt på hotellet. Därför hann jag göra några uppdateringar på bloggen.

Fredagen den 19 februari. Sista dagen. Vi bestämde oss för att återigen besöka Freedom beach. Åkte dit och njöt av sol och bad. På kvällen fick Lucas sova hos mormor och morfar och jag och syster yster tog en Tuk Tuk in till Patong för att shoppa det sista. Vääärldens största shoppingcenter fanns där. Jag är mycket stolt över att jag där kunde pruta ner 3 stycken pikétröjor från 2859baht till 550baht. Wohoo! Heja mig!

Den 20 februari var det dags för hemfärd. Vi tog farväl av mor och far och åkte med bussen mot fygplatsen. Allt flöt på bra tills vi kom till Sverige. Där var det snöstorm. Vi fick vänta på vårt bagage i 1,5h innan vi fick det. Anders (systers svärfar) fick vänta en bra stund på oss. Sedan packade vi inte allt (trodde vi) i bilen och begav oss mot Västerås i världens snöoväder. När vi kommit 2 mil kom vi på att syster ysters handbagage stod lkvar på parkeringen. Det var bara att vända. När vi kom fram till parkeringshuset så stod där två securitasbilar som omringade väskan. De tyckte nog att det hela såg väldigt misstänksamt nu och var inte alltför glada på oss kanske. När vi sedan åkte igen så hamnade vi bakom plogbilar...så ja det tog sin lilla tid. Typ ett dygn från dörr till dörr. För Josefine och Lucas tog det längre tid än så då deras tåg blev fleeera timmar försenat dagen efter. Pust.

En underbar resa trots tokförkylning men nu har jag fått penicilin och hoppas jag ska bli bättre snart.

Skotta lugnt!
Jessica

Inga kommentarer: