torsdag 10 september 2009

Mattips


(Bilden stämmer inte riktigt överens med rätten men det är ju lax på spett i alla fall...hihi)
Min vän Rachel brukar in lite tips på mat när hon stöter på något gott. Så idag tänkte jag göra detsamma! Om man tycker om lax då ska man prova denna rätt...mums!!!

Laxspett med paprikasås
Laxfileer 4 st
Ostskivor 8st
Små tomater
Basilika¨
Grillspett
Citron
Olja
salt och peppar
SÅS
paprika 1st, röd
Gul lök 1 st
en vitlöksklyfta om du vill
1 msk olja
Grönsaksbuljong 1 dl
creme fraiche 1 dl
1/2 tsk honung
salt och peppar
cayennepeppar 1krm eller annan stark peppar
Laxspett

Skär laxen i 2x2cm stora lökar
Halvera de små tomaterna.
Ta ett grillspett och trä på och varva lax medtomat, basilikablad och ostbit. Blanda citronsaft, olja, salt och peppar. Droppa över spetten och grilla i ugn 225 grader i ca 5 min på varje sida.
PAPRIKASÅS

Skölj och kärna ur paprikan. Skala och hacka löken/vitlöken. Fräs lök och paprika i olja i en kastrull. Häll i buljongen och låt sjuda i ca 10 min. Tillsätt creme fraiche smaka av med salt, peppar och honung.
Servera gärna kokt broccoli, ris och morotsstavar till de nygrillade spetten och paprikasåsen.

1 kommentar:

This is me- Christine sa...

Gott det lät!
Ska testas!
Och om jag inte minns fel så gilalr du ju kyckling?! ;)
Jag har ett sååååååågott recept som jag gärna delar med mig till dig om du vill:)